سیستم های نیمه اتومات

 

در سیستم های نیمه اتومات شستشوی فیلترهای شنی ، توری و دیسکی بصورت نیمه اتومات و تنها با باز و بسته کردن چند شیر امکان پذیر است . در این سیستم ها میتوان در قسمت ورودی و بکواش ( شستشوی معکوس ) شیر پروانه ای قرار داد و با باز نمودن یکی از شیرها و بستن شیر دیگر باعث تغییر وضعیت از حالت فیلتراسیون به بکواش یا برعکس شد .

حالت دیگر سیستم های نیمه اتوماتیک که از محصولات جدید شرکت آبین گستر شرق نیز به شمار میرود استفاده از شیرهای هیدرولیکی میباشد که به تنهایی عملکرد سه راه شستشو و شیر های آن را ایفا خواهد کرد.

در این سیستم تابلویی قرار داده شده که در آن به تعداد شیرهای هیدرولیکی ، شیر 8/1 دستی وجود دارد که میتوان حالت فیلتراسیون یا بکواش کلیه دستگاه ها را به وسیله آن تعیین نمود .

شستشوی سیستم نیمه اتومات با شیر هیدرولیکی

پس از آنکه زمان شستشوی معکوس فرا رسید بصورت زیر عملیات شستشوی معکوس را برای قسمت های مختلف انجام میدهیم .

مطابق شکل ( الف )  فرض کنید فیلتر شن A کثیف شده و نیاز به شستشو دارد در تابلو شیر شماره 1 را از حالت تصفیه به حالت بکواش تغییر حالت میدهیم  تا فیلتر شن A در حالت شستشوی معکوس قرار بگیرد ، در این حالت دیافراگم موجود در شیرهیدرولیکی مربوط به فیلتر شن A با بستن مسیر ورود آب و باز کردن مسیر بکواش فیلتر شن A را در حالت بکواش قرار میدهد . ( مطابق شکل ب ) پس از شستشو و زلال شدن آب عملیات شستشوی معکوس برای فیلترشن مورد نظر به پایان رسیده و میتوان شیر شماره 1 را حالت اول بازگردانیم و به همین ترتیب با باز و بسته کردن شیرهای دیگر عملیات بکواش فیلترهای شنی و توری انجام خواهد شد .

توضیح :

از ویژگی های مهم و قابل توجه در این سیستم بهره برداری بسیار آسان در عملکرد و شستشوی معکوس میباشد . همچنین قابلیت تبدیل سیستم از حالت نیمه اتومات به سیستم تمام اتومات وجود دارد تا بهره بردار در هر زمان بتواند سیستم خود را به حالت تمام اتومات تغییر وضعیت دهد.

دراین حالت با اضافه کردن تابلوی دارای دلتاپی میتوان سیستم را از حالت نیمه اتومات به اتومات تبدیل کرد.