پیش بینی ۴۰۰ میلیارد تومان برای بازسازی و نوسازی قنوات کشور در سال جاری

با اهتمام ویژه دولت و مجلس شورای اسلامی، ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار در سال جاری برای نوسازی و بازسازی قنوات پیش بینی شده است.

مدیرکل دفتر امور آب کشاورزی وزارتخانه با اعلام این مطلب  اختصاص ۴۰۰ میلیارد تومان به بازسازی قنوات را جهشی در حوزه اعتباری این سازه های آبی خواند و افزود: با این میزان اعتبار می توان ۶۶۰ کیلومتر از رشته قنوات کشور را نوسازی و بازسازی کرد.

رضا سرافرازی ابراز امیدواری کرد: این اعتبار محقق و به موقع پرداخت شود تا کار نوسازی، مرمت و لایروبی قنوات طبق برنامه انجام و مطالبات پیمانکاران پرداخت شود.

وی اظهار داشت: در سال ۹۹ اعتباری بالغ بر ۱۵۰ میلیارد تومان برای قنوات کشور پیش بینی شد که از این میزان حدود ۵۹ درصد تخصیص یافت.

سرافرازی با بیان این که در سال گذشته بازسازی و نوسازی ۳۸۳ کیلومتر رشته قنات هدفگذاری شده بود، گفت: با توجه به تخصیص تنها بخشی از اعتبار سال گذشته، در سطح نزدیک به ۲۲۲ کیلومتر قنوات کشور نوسازی و بازسازی شدند.

وی خاطر نشان کرد که بیشترین حجم عملیات بازسازی و نوسازی قنوات در استان هایی مانند یزد، خراسان رضوی و جنوبی، کرمان، فارس و سیستان و بلوچستان که دارای بالاترین تعداد قنوات هستند، انجام شده است.

مدیرکل دفتر امور آب کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی اذعان داشت: در کشور ۴۱ هزار رشته قنات داریم که تاکنون نزدیک به ۱۶ هزار کیلومتر از این قنوات بازسازی و نوسازی شده اند.

وی ادامه داد: باز سازی، نوسازی و مرمت ۱۰ هزار کیلومتر از قنوات در ۲۰ استان کشور در اولویت قرار دارند که اجرای عملیات بازسازی و نوسازی آنها به ۷ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

وی با اشاره به این که اعتبار قنوات کشور به عنوان یک منبع آبی تاکنون مورد توجه ویژه قرار نگرفته است، اذعان داشت: این درحالی است که ۱۴ درصد از منابع آبی کشور متاثر از آب قنوات است و نزدیک به ۸۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی تحت پوشش ۴۱ رشته قنات قرار دارند.

سرافرازی یادآور شد: قنوات در ایران چند قرن قدمت دارند و عمر برخی از آن ها به هزار سال می رسد.

وی افزود: در حال حاضر برنامه ای برای توسعه قنوات کشور نداریم و هدف ما نگهداری و حفظ قنوات موجود است.

مدیرکل دفتر امور آب کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی، میانگین آبدهی هر رشته قنات را ۱۰ لیتر در ثانیه عنوان کرد و گفت: برخی از این قنوات ۲۰۰ تا ۴۰۰ لیتر در ثانیه آبدهی دارند و به مصرف فعالیت های کشاورزی می رسند.

وی درباره تاثیر نوسازی و بازسازی قنوات اذعان داشت: لایروبی و بازسازی قنوات در برخی مناطق تا ۲۰۰ درصد در آبدهی آن ها موثر است.

سرافرازی درباره مشارکت خیرین در حوزه بازسازی قنوات اذعان داشت: در سال های اخیر، خیرین مشارکت چندانی در مرمت و نوسازی قنوات نداشتند و در خراسان های رضوی و جنوبی، آستان قدس رضوی کمک هایی در این زمینه ارائه شده است.