امکانات و ماشین آلات

شرکت آبین گستر شرق گرمسار به منظور رعایت کیفیت و سرعت در تولید دستگاه های فیلتراسیون تمام امکانات و ماشین آلات مورد نیاز در بخش های مختلف را برای تحقق عوامل کیفیت و سرعت در اختیار دارد .

 

دستگاه نورد

 

 

نورد چیست؟

برای آشنایی با دستگاه نورد ورق ابتدا به تعریف نورد می پردازیم. شکل‌دهی پیوسته ماده بین دو غلطک گردان که شکل یا ارتفاع آن‌ها برای ضخامت یا شکل‌های نهایی می‌تواند قابل تنظیم باشد. فرایند نورد یک فرایند کاهش ضخامت و افزایش طول است بدون اینکه در عرض ماده تغییری ایجاد شود. فرایند نورد به ۲ صورت سرد و گرم انجام می‌شود.

به شکل‌دهی پیوسته ماده بین دو غلطک گردان که شکل یا ارتفاع آن‌ها برای ضخامت یا شکل‌های نهایی می‌تواند قابل تنظیم باشد. فرایند نورد یک فرایند کاهش ضخامت و افزایش طول است بدون اینکه در عرض ماده تغییری ایجاد شود. فرایند نورد به ۲ صورت سرد و گرم انجام می‌شود.

لبه و پرس 

 

 

 

کپ جوشی قطعه ای فولادی است که برای مسدود کردن انتهای لوله ها کاربرد دارد. ابعاد و ضخامت این قطعه بستگی به سایز و ضخامت لوله ها دارد. این اتصال جوشی دامنه کاربرد وسیعی داشته و در صنایع متفاوت استفاده فروانی دارد. کپ در دو نوع فولادی و استیل ساخته می شود و با  نام کپ فولادی و کپ استیل شناخته می شوند.

این محصول براساس نوع اتصال به لوله های دیگر به دو نوع کپ بلند و کپ کوتاه تقسیم می شوند. کپ های جوشی در انواع متفاوتی طبقه بندی می شوند که از آن جمله می توان به انواع فولادی ، استیل ، فشار قوی ، لوله درز دار و لوله مانیسمان اشاره نمود. 

دستگاه اره آتشی

 

 

اره آتشی از جمله وسایل و تجهیزات صنعتی به حساب می‌آید که برای برش سریع و دقیق قطعات به صورت مکانیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. انواع مختلف اره‌های آتشی با توجه به نیازهای مختلف صنعتی و ساختمانی تولید می‌شوند.

اره‌های آتشی دارای یک میز کار هستند که مجهز به گیره‌ی نگهدارنده است. قطعاتی که می‌خواهد برش زده شوند درون این گیره محکم شده تا عملیات برش‌کاری به دقت انجام گیرد.

یکی از ویژگی‌های جالب اره‌های آتشی این است که به منظور جلوگیری از کند شدن اره، آن را در هنگام حرکت برگشت و بازگشت به نقطه شروع بالاتر از سطح کار حرکت می‌دهند.

بد نیست بدانید که لق زدن قطعه در گیره‌ی نگهدارنده می‌تواند منجر به شکستن تیغه اره آتشی شود. در صورت شکستن تیغه چه اتفاقی می‌افتد؟ دستگاه به طور خودکار متوقف می‌شود. زیرا اره‌های آتشی دارای کلید ایمنی اتوماتیک هستند. این کلید با متوقف نمودن ادامه کار دستگاه مانع از آسیب ناشی از شکستن تیغه می‌گردد.

اره نواری

 

 

 

تاریخچه دستگاه اره نواری

ایده ی اره نواری حداقل به سال ۱۸۰۹ باز می گردد، زمانی که ویایام نیوبریک حق اختراع این دستگاه را در انگلیس ثبت کرد، اما این اختراع به دلیل عدم توانایی در تولید تیغ اره های دو طرفه و کیفیت پائین تیغ اره ها غیر قابل استفاده شده بود. خم شدن دائمی تیغ اره ها به روی چرخ ها یا قرقره ها باعث کاهش عمر تیغ اره ها می شد و همچنین حجم برش باعث کاهش کارایی این دستگاه نیز می شد.

نزدیک به ۴۰ سال بعد یک بانوی فرانسوی به نام آن پائولین کرپین با ابداعی در روش اتصالات و جوشکاری دستگاه این مانع را از سر راه برداشت. او در سال ۱۸۴۶ برای ثبت اختراع این دستگاه درخواست داد و به زودی حق خرید آن را به تولید کننده شرکت پرین در پاریس فرانسه فروخت. ترکیب این روش با آلیاژهای فولادی جدید و تکنیک های خنک کننده اجازه داد که این بانوی فرانسوی اولین تیغه های برش از جنس فولاد را تولید کند. برای اولین بار دستگاه اره نواری در یک کارخانه ی آمریکایی تولید تیغ اره های فولادی ساخته شد.

 

اره نواری چیست؟

اره نواری از مهم‌ترین ابزارهای کارگاه صنایع چوب است. نخستین بار طرح اره نواری در سال ۱۸۰۸ در انگلستان به ثبت رسیده‌است. ماشین اره نواری ممکن است، افقی یا عمودی باشد. از ماشین اره نواری در کارهای مختلفی مانند قوس بری، برش طولی، بریدن چوبهای ظریف، بریدن فاق و زبانه و تبدیل گرده بینه‌های چوب به الوار و تخته، قطع کردن چوبهای ضخیم و سایر کارهای دیگر می‌توان استفاده نمود، و در بعضی از اره‌ها می‌توان کار اره را کج کرده و برشهای زاویه‌ای و زوایای مرکب ایجاد نمود. انواع اره نواری برای مصارف صنعت فلزکاری نیز طراحی و تولید گردیده است. این نوع اره‌ها با طراحی‌های جدید دارای قابلیت‌های فراوانی هستند که با آن‌ها می‌توان انواع فلزات را با دقت بسیار زیاد برش داد .اره‌های نواری چند مزیت عمده نسبت به اره لنگ‌ها دارند. این مزایا عبارتند از ایجاد برش باریک تر که موجب اتلاف‌های کمتری می‌شود، برش سریع و کارآمد که نرخ هزینه در هر برش را پائین می‌آورد، و برشکاری هموار و دقیق. در این روش یک اره فلزی که دندانه های آن به طرز بسیار دقیقی جهت برش خاصی طراحی گردیده اند به بدنه ای فولادی و انعطاف پذیر و در عین حال مستحکم که در برابر کشش مقاوم گردیده است و ممکن است جنس بدنه و دندانه متفاوت و یا یکپارچه باشد، متصل می گردد. این تیغه به دور ۲ محور دایره ای شکل (فلکه Wheel) محکم شده و به یکی از این فلکه ها موتوری جهت ایجاد نیروی چرخش متصل می باشد.

سند بلاست

 

 


روش کار سندبلاست به این صورت است که ماسه های ساینده که عمدتا از جنس سیلیس - مسباره و اکسید فلزات هستند با استفاده از فشارباد کمپرسور شتاب گرفته و بر روی سطح قطعه پاشیده میشوند .
معملا سندبلاست درصنایع فولاد-کشتی سازی -ومخازن نفت وگاز به کار میرود ونیز در بعضی از مواقع در صنایع چوب نیز به کار می ایدبه جهت از بردن ذرات سست ان که سطحی برامده ایجاد شود

در کل اینکه وقتی صحبت از مقاومت فلز میشود بایدحتما سندبلاست شده وبه درجه sa2/5برسد تا پرایمر درحفره های ایجاد شده نشسته وخوب به سطح فلز بچسبد زبری سطح کار را با دستگاهی بنام رافنس گیج اندازه گیری میکنند .

ــ با استفاده از  سندبلاست میتوان عملیات :


۱- زنگ زدایی - ماسه زدایی - و رنگ برداری سطوح داخلی و خارجی قطعات.
۲- پوایش مات و تمیز کاری انواع قالبهای صنعتی .
۳- زبر کردن سطوح قطعات ( با استفاده از ساینده های مخصوص ) جهت بهینه انجام شدن عملیات لعابکاری و تفلون کاری برای ماندگاری و کیفیت یهتر.
۴- آماده کردن سطوح قطعات جهت انجام انواع آبکاریهای صنعتی - تزئینی یا رنگ.
۵- مات کاری - تمیز کاری و آماده کردن قطعات (سندینگ - sanding ) جهت ارائه در بازار را میتوان انجام داد .
۶- حک کردن نوشته و نقوش مختلف و گود برداری و یا برجسته کاری آنها برروی سطوح شیشه ای - چوبی - MDF - کاشی - سرامیک و طلق که بیشتر برای انجام امور تجاری - تبلیغاتی و تزئینات دکور مورد استفاده میباشد.
سندبلاست را در صنایع ماشین سازی-مخازن ذخیره- اب وفاضلاب ولوله های نفت وگاز به کار میرود
 

داستان اختراع سندبلاست : داستان از این قرار است که روزی جنرال بنجامین تیلگمن ، در کلبه چوبی خود در قرارگاهی نظامی مشغول استراحت بود ، که در آن محل طوفان شن رخ میدهد . بعد از تمام شدن طوفان ، ژنرال میخواهد از پنجره اتاق خود به بیرون نگاهی بیندازد که نمیتواند ….. بله ،  توجه ژنرال تیلگمن به شیشه پنجره اتاق خود جلب میگردد که در اثر برخورد ذرات شن در طی طوفان گذشته ، مات شده بود . اینجا بود که جرقه اختراع وسیله ای که با آن بتوان ذرات شن را با سرعت زیاد بر روی سطح قطعات برخورد داد در ذهن این مرد بزرگ و به تعبیر بنده  پدر سندبلاست  ، ایجاد گردید ، و اولین دستگاه سندبلاست اختراع شد .

دستگاههای ارائه دهنده سندبلاست انواع گوناگونی دارند که پرکاربردترین آنها در صنعت دستگاههای سندبلاست ( ایربلاست ) سیار میباشند . صنعتی ترین و تخصصی ترین ابزار در این تکنیک نیز دستگاههای سندبلاست ( ایربلاست ) کابینی میباشند . و هنری ترین ابزار در این رشته دستگاههای سندبلاست شیشه هستند .

دستگاه جوش زیرپودری

 

 

جوشکاری زیر پودری (SAW)

جوشکاری زیر پودری (SAW) فرآیند جوشکاری قوسی می باشد که در آن یک یا چند قوس بین الکترود فلزی لخت یا الکترود ها (سیم جوش توپر) و حوضچه جوش وجود دارد. قوس و فلز مذاب توسط بستری از روانساز دانه یا پودر جوش روی قطعات کار محافظت می شود. فرآیند بدون فشار و فلز پرکننده تولیدی توسط الکترود (سیم جوش) و گاهی از منبعی ضمیمه (سیم جوش، روانساز یا دانه های فلزی) تامین می شود. از آنجایی که قوس الکتریکی در این فرآیند جوشکاری، زیر پودر جوش مخفی می باشد، گاهی به این فرآیند جوشکاری، جوشکاری قوس مخفی نیز می­ گویند.

در جوشکاری زیر پودری، انتهای سیم جوش یکسره در داخل توده انباشته روانساز، که منطقه یا اتصال مورد جوش را می پوشاند، قرار می گیرد. قوس توسط برخورد الکترود به سطح  قطعه کار آغاز می گردد. سیم جوش های مورداستفاده در این فرآیند به جز سیم جوش های فولادی زنگ نزن ، دارای روکش مسی می باشند. روکش مسی برای اطمینان از انتقال مناسب جریان الکتریسیته ، کاهش سایش نازل ها و جلوگیری از زنگ زدگی و خوردگی سیم جوش به خصوص هنگام نگهداری از در انبار روی سیم جوش ها قرار می گیرد. 

سیم جوش های مورد استفاده در جوشکاری زیر پودری ، بایستی دارای سطحی تمیز و عاری از هر نوع آلایندگی باشد. البته برخی سیم جوش های با قطر پایین را به منظور امکان تغذیه آن ها از درون نازل و آسان شدن حرکت در مسیر هدایت سیم، با روغن های بدون هیدروژن چرب می کنند.

 پودر های مورد استفاده در جوشکاری زیر پودری اغلب به صورت دانه های با دانه بندی ویژه و شامل اکسید های فلزی از مواد معدنی به صورت طبیعی یا ذوب شده مانند اکسید های منگنز، سیلیسیوم، تیتانیوم، آلومینیوم، زیرکونیوم و منیزیم به همراه سایر افزودنی ها مانند فلوراید کلسیم می باشند. این پودر ها در حین جوشکاری و به دلیل حرارت بالای ناشی از برقراری قوس الکتریکی ذوب شده و سطح مذاب بدین واسطه پوشانده می شود.