اره نواری

 

 

 

 

تاریخچه دستگاه اره نواری

ایده ی اره نواری حداقل به سال ۱۸۰۹ باز می گردد، زمانی که ویایام نیوبریک حق اختراع این دستگاه را در انگلیس ثبت کرد، اما این اختراع به دلیل عدم توانایی در تولید تیغ اره های دو طرفه و کیفیت پائین تیغ اره ها غیر قابل استفاده شده بود. خم شدن دائمی تیغ اره ها به روی چرخ ها یا قرقره ها باعث کاهش عمر تیغ اره ها می شد و همچنین حجم برش باعث کاهش کارایی این دستگاه نیز می شد.

نزدیک به ۴۰ سال بعد یک بانوی فرانسوی به نام آن پائولین کرپین با ابداعی در روش اتصالات و جوشکاری دستگاه این مانع را از سر راه برداشت. او در سال ۱۸۴۶ برای ثبت اختراع این دستگاه درخواست داد و به زودی حق خرید آن را به تولید کننده شرکت پرین در پاریس فرانسه فروخت. ترکیب این روش با آلیاژهای فولادی جدید و تکنیک های خنک کننده اجازه داد که این بانوی فرانسوی اولین تیغه های برش از جنس فولاد را تولید کند. برای اولین بار دستگاه اره نواری در یک کارخانه ی آمریکایی تولید تیغ اره های فولادی ساخته شد.

 

اره نواری چیست؟

اره نواری از مهم‌ترین ابزارهای کارگاه صنایع چوب است. نخستین بار طرح اره نواری در سال ۱۸۰۸ در انگلستان به ثبت رسیده‌است. ماشین اره نواری ممکن است، افقی یا عمودی باشد. از ماشین اره نواری در کارهای مختلفی مانند قوس بری، برش طولی، بریدن چوبهای ظریف، بریدن فاق و زبانه و تبدیل گرده بینه‌های چوب به الوار و تخته، قطع کردن چوبهای ضخیم و سایر کارهای دیگر می‌توان استفاده نمود، و در بعضی از اره‌ها می‌توان کار اره را کج کرده و برشهای زاویه‌ای و زوایای مرکب ایجاد نمود. انواع اره نواری برای مصارف صنعت فلزکاری نیز طراحی و تولید گردیده است. این نوع اره‌ها با طراحی‌های جدید دارای قابلیت‌های فراوانی هستند که با آن‌ها می‌توان انواع فلزات را با دقت بسیار زیاد برش داد .اره‌های نواری چند مزیت عمده نسبت به اره لنگ‌ها دارند. این مزایا عبارتند از ایجاد برش باریک تر که موجب اتلاف‌های کمتری می‌شود، برش سریع و کارآمد که نرخ هزینه در هر برش را پائین می‌آورد، و برشکاری هموار و دقیق. در این روش یک اره فلزی که دندانه های آن به طرز بسیار دقیقی جهت برش خاصی طراحی گردیده اند به بدنه ای فولادی و انعطاف پذیر و در عین حال مستحکم که در برابر کشش مقاوم گردیده است و ممکن است جنس بدنه و دندانه متفاوت و یا یکپارچه باشد، متصل می گردد. این تیغه به دور ۲ محور دایره ای شکل (فلکه Wheel) محکم شده و به یکی از این فلکه ها موتوری جهت ایجاد نیروی چرخش متصل می باشد.