دستگاه جوش زیرپودری

 

جوشکاری زیر پودری (SAW)

جوشکاری زیر پودری (SAW) فرآیند جوشکاری قوسی می باشد که در آن یک یا چند قوس بین الکترود فلزی لخت یا الکترود ها (سیم جوش توپر) و حوضچه جوش وجود دارد. قوس و فلز مذاب توسط بستری از روانساز دانه یا پودر جوش روی قطعات کار محافظت می شود. فرآیند بدون فشار و فلز پرکننده تولیدی توسط الکترود (سیم جوش) و گاهی از منبعی ضمیمه (سیم جوش، روانساز یا دانه های فلزی) تامین می شود. از آنجایی که قوس الکتریکی در این فرآیند جوشکاری، زیر پودر جوش مخفی می باشد، گاهی به این فرآیند جوشکاری، جوشکاری قوس مخفی نیز می­ گویند.

در جوشکاری زیر پودری، انتهای سیم جوش یکسره در داخل توده انباشته روانساز، که منطقه یا اتصال مورد جوش را می پوشاند، قرار می گیرد. قوس توسط برخورد الکترود به سطح  قطعه کار آغاز می گردد. سیم جوش های مورداستفاده در این فرآیند به جز سیم جوش های فولادی زنگ نزن ، دارای روکش مسی می باشند. روکش مسی برای اطمینان از انتقال مناسب جریان الکتریسیته ، کاهش سایش نازل ها و جلوگیری از زنگ زدگی و خوردگی سیم جوش به خصوص هنگام نگهداری از در انبار روی سیم جوش ها قرار می گیرد. 

سیم جوش های مورد استفاده در جوشکاری زیر پودری ، بایستی دارای سطحی تمیز و عاری از هر نوع آلایندگی باشد. البته برخی سیم جوش های با قطر پایین را به منظور امکان تغذیه آن ها از درون نازل و آسان شدن حرکت در مسیر هدایت سیم، با روغن های بدون هیدروژن چرب می کنند.

 پودر های مورد استفاده در جوشکاری زیر پودری اغلب به صورت دانه های با دانه بندی ویژه و شامل اکسید های فلزی از مواد معدنی به صورت طبیعی یا ذوب شده مانند اکسید های منگنز، سیلیسیوم، تیتانیوم، آلومینیوم، زیرکونیوم و منیزیم به همراه سایر افزودنی ها مانند فلوراید کلسیم می باشند. این پودر ها در حین جوشکاری و به دلیل حرارت بالای ناشی از برقراری قوس الکتریکی ذوب شده و سطح مذاب بدین واسطه پوشانده می شود.